Wat is online marketing?
Natuurlijk wil je dat potentiële klanten jouw bedrijf kennen. Of toch zeker diegenen die nood hebben aan het product of de dienst die jij te bieden hebt. Om die groep te bereiken ga je boodschappen in de wereld sturen. Alle boodschappen die je online verspreidt vallen onder het begrip ‘online marketing’.
Maar marketing gaat een stuk verder dan dat. Boodschappen verspreiden is slechts één deel van je online strategie. Het resultaat van die communicaties meten en ermee aan de slag gaan is minstens zo belangrijk! Denk maar aan:
- hoe reageren klanten op je boodschap?
- creëer je interactie met de klant? Bijvoorbeeld op de sociale media?
- gaan klanten in op je communicatie? Klikken ze door op de link? Nemen ze op een andere manier contact op?
Meten is weten
Het lijkt misschien een cliché, maar voor online marketing geldt het helemaal: meten is weten. Dat is meteen ook een van de voordelen van online boodschappen uitsturen of digitaal in interactie gaan met je klant: je kan de respons relatief makkelijk opvolgen.
Eén van de beste kanalen om die interactie op te volgen is dat van de sociale media. Je weet heel snel hoe vaak een bericht geliked of gedeeld werd. Of hoeveel reacties erop zijn gekomen. Een slimme marketeer leidt hier snel uit af welke onderwerpen populair zijn en welke doelgroepen waarop reageren.
Klanten bereiken via de sociale media
Eens je weet welke producten of diensten aanslaan bij welke doelgroep dan bieden de meeste sociale mediakanalen de mogelijkheid om die groep actief te gaan benaderen met een door jou bepaalde boodschap. Ook dat is online marketing.
Die sociale media zijn ook de speeltuin van de influencers, een relatief nieuw fenomeen dat intussen bij miljoenen bedrijven van over de hele wereld ingebed zit in de online marketing strategie. Influencers bereiken heel specifieke doelgroepen, die soms uit miljoenen volgers bestaan. Door hen in te schakelen bereik je in één klap heel wat potentiële klanten.
Online marketing mix
Wie slim met zijn online marketing strategie omgaat, houdt het het liefst niet bij één kanaal. Een online strateeg gebruikt een goede mix van kanalen om de boodschap van het bedrijf breed te verspreiden.
Hoewel ondernemers vaak graag zelf aan de slag gaan met social media, is een effectieve online strategie werk voor specialisten. Niet alleen de boodschap is bepalend voor je merk en je imago, ook het juiste kanaal kiezen, op het juiste moment vraagt wel wat kennis.
Bovendien wordt de wet op de gegevensbescherming (GDPR) steeds strikter waardoor je erg moet opletten met de manier waarop je mensen bereikt, wat je met hun gegevens doet en hoe je die integreert in je marketingstrategie.
Wil je het meeste uit je digitale strategie halen, dan is het een goed idee om dit aan een professioneel communicatiebureau over te laten. De specialisten van psp communications helpen je graag met het maken en uitvoeren van jouw marketingplan. Zo kan jij je concentreren op de core business van jouw bedrijf.
Wil je meer weten? Neem zeker even contact met ons op. Dat bekijken we samen hoe wij jouw organisatie online laten groeien.