Psp Communications

Een goed logo is hét visueel element waarmee een bedrijf of organisatie zich op een unieke manier identificeert. Het is een van de belangrijkste onderdelen van corporate branding en heeft een grote impact op de manier waarop (potentiële) klanten jouw bedrijf zien.

Wat is een goed logo?

Er zijn een aantal factoren die bepalen of een logo een "goed" logo is.

- Ten eerste moet het herkenbaar zijn, zodat mensen het snel kunnen associëren met het bedrijf of de organisatie waarvoor het is gemaakt.

- Ten tweede moet het relevant zijn, bijvoorbeeld door een beeld of symbool te gebruiken dat aansluit bij de producten of diensten die je aanbiedt. Maar het moet zeker ook aansluiten bij de waarden van de organisatie!

- Tenslotte moet het onderscheidend zijn, zodat het jouw unieke identiteit uitstraalt tussen alle andere bedrijven in dezelfde branche.

Een goed logo mag ook verrassend zijn. Wie regelmatig met psp communications in contact komt heeft ongetwijfeld al opgemerkt dat wij ons logo telkens “aanpassen” aan de seizoenen of aan bijzondere gebeurtenissen. Dat zorgt voor een leuk effect, zonder dat we aan onze identiteit komen. Dus ook al gaan we creatief aan de slag, je zal in ons logo steeds psp communications herkennen!

Wanneer van logo veranderen?

Een logo maken hoort bij een bedrijf. Zomaar veranderen van logo heeft een invloed op de herkenbaarheid. Daarom is het belangrijk om meteen werk te maken van een sterk logo dat gedurende jaren de visuele identiteit van jouw bedrijf vormt.

Denk maar aan grote merken zoals Nike, Apple of Opel. Voor zulke merken is het logo zo’n belangrijk onderdeel van hun identiteit, dat het publiek het bedrijf herkent, louter op basis van het logo. Ze hoeven hun naam zelfs niet te vermelden, het logo tonen is voldoende. En elke verandering is een gevaar voor de herkenbaarheid.

Toch kan het ook zinvol zijn om van logo te veranderen. Dat kan bijvoorbeeld zijn wanneer je een fusie aangaat met een ander bedrijf en onder een nieuwe naam verdergaat. Of wanneer je jezelf wil profileren in een andere branche, waar je op een andere manier herkenbaar wil zijn.

Nog een reden om van logo te veranderen, is wanneer het niet langer aan de beeldvorming van de huidige tijd voldoet. Dat kan gebeuren wanneer je onvoldoende aandacht hebt voor de tijdloosheid van je logo. Er is slechts een handvol merken dat doorheen de tijd hetzelfde logo is blijven gebruiken, zoals Coca-Cola of de Belgische Spoorwegen met hun iconische B.

Hoe een goed logo maken?

Je vindt op het internet verschillende – al dan niet gratis - tools waarmee je logo’s kan maken. Zoiets werkt natuurlijk snel en makkelijk. Je hebt soms op een paar minuten tijd een logo voor je bedrijf. Toch hebben zo’n online tools ook nadelen!

Ten eerste ben je beperkt in de vormgeving. Je krijgt een aantal templates en daar kies je uit. Je kan dan nog wat sleutelen aan de kleur en jouw naam erop zetten, maar dat is het zowat.

Daarnaast is het een stuk moeilijker om creatief aan de slag te gaan met je logo. Toch is dat belangrijk, want je wil je logo natuurlijk voor verschillende doeleinden gebruiken. En dan is het handig om verschillende variaties te hebben, die allemaal dezelfde boodschap brengen.

Tenslotte haal je op die manier ook een soort prefablogo in huis. Het is voorgeprogrammeerd, toont absoluut niet de waarden van jouw bedrijf en – misschien nog het allerbelangrijkste – je springt totaal niet boven je concurrenten uit met zo’n standaard logootje.

Logo laten maken

Bedrijven die zich willen onderscheiden en die gedurende jaren willen vertrouwen op herkenbaarheid bij hun publiek, kiezen er meestal voor om een graficus en communicatie-specialist onder de arm te nemen die voor hen een uniek logo ontwerpen.

psp communications is zo’n specialist die voor jouw bedrijf een logo van A tot Z ontwerpt. We luisteren naar jouw verhaal, we leren jouw producten, diensten en bedrijf kennen en we maken een logo-ontwerp waarmee je gezien zal worden.

Op die manier werken wij mee aan de branding van jouw organisatie. Daarbij nemen we de volledige visuele identiteit onder handen. Van logo tot website, van naamkaartjes en andere publicaties tot grote campagnes voor interne en externe communicatie.

Bekijk zeker welke logo’s die we voor onze klanten hebben ontworpen en kom eens langs om te kijken naar wat wij voor de visuele identiteit van jouw bedrijf kunnen betekenen! Heb je graag wat meer informatie over de mogelijkheden van een logo op maat? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Hebben we jou geïnspireerd?

Neem contact met ons op!

Contacteer ons

Samen bouwen aan jouw verhaal?

Kom zeker eens langs!

De koffie staat al klaar.

Patrick Scheerlinck

Managing partner

adres
Josse Biesmansstraat 7
1560 Hoeilaart
Blijf op de hoogte

PSP Communications © 2022