Je hebt ze vast al zien passeren op de sociale media: foto’s waarop iemand plots drie benen lijkt te hebben of waarop iemand heel klein of groot lijkt. Nog zo’n populaire: foto’s waarbij er net een dier voor de lens passeert waardoor de gefotografeerde persoon een dierenhoofd lijkt te hebben. Stuk voor stuk het resultaat van een (on)gelukkige timing. Heb je zo’n beeld kunnen maken? Geweldig! Je zal er heel wat mensen mee aan het lachen brengen. Maar let er toch mee op wanneer je die foto via je professionele online kanalen gebruikt…
Foute foto’s
Wat zijn nu die foute foto’s? Eigenlijk zijn er twee soorten:
- Foto’s die – omwille van het moment of de hoek van waaruit ze genomen werden – een heel andere betekenis krijgen.
- Foto’s die – omwille van de kwaliteit, de nabewerking of de opbouw – slecht doen aan het imago van je bedrijf.
We nemen ze allebei even onder de loep.
Onbedoelde foto’s
In de eerste groep vinden we de onbedoelde foto’s. Je kent ze wel: een zeemeeuw die net een ijsje uit de handen van de kind steelt wanneer de foto wordt genomen. Of de bruid die op haar huwelijksfeest een glas rode wijn over zich heen krijgt, net op het moment dat de fotograaf klikt. Dat zorgt voor hilarische beelden.
Soms zijn zo’n onbedoelde beelden ook suggestief. Heb je ooit het standbeeld van Rubens op de Antwerpse Groenplaats vanuit verschillende hoeken bekeken? Het is een studentikoos grapje, maar vanaf de linker zijkant bekeken krijgt de duim aan zijn rechterhand plots een veel suggestievere invulling…
Op zich allemaal heel onschuldig, maar wat als je het standbeeld toevallig vanuit die hoek fotografeert, bijvoorbeeld voor een toeristische brochure of voor de website van één van de achterliggende handelszaken? De foto is dan misschien grappig, maar de echte boodschap voor je zaak gaat helemaal verloren.
Slechte foto’s
Waar een onbedoelde foto nog voor een lach kan zorgen, zorgt een slechte foto vooral voor ergernis. Stel je even voor: je hebt een professionele website laten maken en die vul je dan met foto’s die je snel met je smartphone nam.
Hoewel smartphones vandaag de dag steeds betere foto’s leveren, zijn ze voor een professionele omgeving veruit onvoldoende. Dat heeft niet alleen te maken met de kwaliteit, maar ook met de belichting, opstelling en nabewerking.
Uiteraard neem je die foto’s met de beste bedoelingen en toch halen ze de kwaliteit van je website sterk naar beneden. Professionele foto’s stralen kwaliteit en betrouwbaarheid uit, net zoals de rest van je zakelijke website.
Zo’n beelden moeten in het oog springen want de klant heeft maar enkele seconden nodig om te beslissen of hij met jou in zee gaat of niet. Een goede foto straalt dat uit. Ze is juist gekadreerd, past in de look and feel van je bedrijf en toont de kijker waar jij met je bedrijf voor staat.
In een wereld waarin we overstelpt worden met beelden kan jij het verschil maken door te kiezen voor professionele fotografie. Zo voorkom je onbedoelde verrassingen op je website en zet je de kwaliteit van je bedrijf extra in de verf.
psp communications helpt je met professionele fotografie voor je website of voor andere publicaties, zoals jaarverslagen of bedrijfsmagazines. Wil je daar meer over weten? Neem dan zeker even contact met ons op!