Bij psp communications zijn we gespecialiseerd in het maken van interne en externe bedrijfsmagazines, van idee tot definitieve druk. We geven je graag de belangrijkste aandachtspunten mee bij de opmaak van jouw personeelsblad.
Je wil een personeelsmagazine maken? Hier moet je op letten...
Elke personeelscommunicatie start vanuit een idee: je wil je medewerkers betrokken houden bij de organisatie en zoekt naar het juiste kanaal om dat te doen. Een magazine is dan een uitstekend idee. We zetten de belangrijkste stappen even op een rij:
- briefing: wat verwacht je van een personeelsblad voor jouw organisatie? Welke boodschappen wil je geven en onder welke vorm doe je dat best? Begin steeds met een goede briefingmeeting waarin je samen met alle betrokkenen de doelstellingen van je magazine bespreekt. Bij psp communications hebben we veel ervaring met het maken van bedrijfsbladen. Bij ons kan je rekenen op een uitgebreide startvergadering waarin we alle doelstellingen en mogelijkheden bespreken. Jouw personeelsmagazine maken wij met plezier!
- planning: wanneer wil je jouw magazine publiceren? Misschien zit er een boodschap of actie in waar een deadline aan verbonden is. Maak dan een retroplanning die bepaalt wanneer redactie, fotografie en vormgeving klaar moeten zijn om je personeelsblad tijdig bij de drukker te hebben.
- redactie: vlot en professioneel schrijven is een vak apart. Werk dus steeds met journalisten en copywriters om de kwaliteit van je magazine hoog te houden. Bij psp communications vind je een professionele redactie waar je op kan rekenen voor het schrijven van interviews, artikels en andere content.
- vertaling: werk je voor een bedrijf met vestigingen buiten Vlaanderen? Dat wil je jouw magazine natuurlijk ook in een andere taal uitbrengen. Misschien gebruik je één taal binnen de organisatie, misschien publiceer je liever in de lokale taal. Hou ook rekening met vertalingen wanneer je jouw retroplanning maakt.
Grafische opmaak van jouw magazine
Planning en teksten zijn natuurlijk niet voldoende voor een geslaagd personeelsblad. Daarom geven we je graag wat meer informatie over foto’s en opmaak.
- beelden: professionele foto’s voor printpublicaties of bewegende animatie voor digitale communicatie, het mag niet ontbreken! Met goede beelden ziet je personeelsblad er niet alleen beter uit, het nodigt uit tot lezen en leidt je vlotter door de artikels.
- design: een personeelsmagazine maken zonder aandacht te hebben voor de opmaak, het is een veel gemaakte fout. Een mooi design met gespecialiseerde software straalt kwaliteit uit. Het geeft vertrouwen in de organisatie en zet aan tot lezen. psp communications heeft een team van grafisch vormgevers dat de opmaak van elk magazine tot in de puntjes verzorgt.
- druk en verzending: eens het ontwerp klaar is wacht er natuurlijk nog een andere belangrijke taak: het magazine drukken en verzenden. Hoe pak je zoiets aan? Ga je voor print of liever toch digitaal? Wij informeren je graag over de beste opties voor jouw doelgroep!
Zelf doen? Of je personeelsblad overlaten aan een gespecialiseerd bureau?
Een sterk personeelsmagazine maken is geen eenvoudige opdracht. Zeker wanneer interne communicatie niet je core business is, neemt zo’n magazine meer kennis en tijd in beslag dan wat je zou verwachten. Tijd die jij niet in de echte opdracht van jouw bedrijf kan steken.
Gelukkig nemen de communicatie professionals van psp communications het hele proces graag van je over. Een personeelsmagazine maken is onze specialiteit. In nauwe samenspraak met jou maken we een personeelsblad dat eruit springt.
Wil je investeren in interne communicatie en een personeelsmagazine maken op maat van jouw bedrijf? Neem zeker eens contact met ons op. Dan denken we samen na over het beste format voor je organisatie. De koffie staat alvast klaar!